onsdag, februari 28, 2007

TMBKT

Det har gått en ansenlig mängd tid sedan jag sist köpye en cd-skiva, men i fredags var det dags. Då inhandlade jag Timbuktus Oberoendeframkallande på Åhléns. Jag rättfärdigade detta för mig själv med några skäl. Dels Har jag inga problem med att lägga pengar på Juju records (till skillnad mot till exempel Sony eller EMI, jävligt töntigt, men så är det). Sen ville jag ha skivan, bookletet för att kunna läsa texterna och även kolla in grafiken, Timbuk brukar ju stå som garant för snygg design.

Förmodligen har ingen artist i samma utsträckning som Timbuktu följt mitt vardagsliv de senaste åren. The båtten is nådd var soundtracket för studenten och Alla vill tillhemmelen men ingen vill dö detsamma för stora delar av min studentperiod. Då jag nu befinner mig i ett nytt kapitel såg jag fram emot en ny, fet Timbultuskiva.

Det började med besvikelse då grafiken var undermålig, solklart riktad till en målgrupp åldersmässigt under min egen, med "pins" som ett tema och färger och typsnitt som stark påminner om Alkoholkommiténs känndes det "so last season".

Oberoendeframkallande har Breakmecanix gjort sitt jobb, det vill säga utvecklat den svenska hiphopen. Det är fortfarande karakteristiskt skitbra med en viss rundning och ytterliggare dragning till worldkategorin. Allt från studion i Vittsjö utanfär Kristianstad (representin).

Dock lämnar Timbuks texter övrigt att önska. Jag kommer inte ifrån känslan av att hela skivan är mer eller mindre terapi för sommarens kokainincident. Det är, på det hela taget, en vinterskiva. Jag saknar mycket av den glöd Timbuktus tidigare skivor bjudit på. Även om han även här utropar Viva livet! så känns det mer som en konstruktion. Dessutom saknas självklart de sylvassa politiska inläggen. Många hävdar att det är bristen på riktigt feta hittar som är den största skillnaden mellan denna skiva och tidigare, kanske ligger det något i det.

Men skivan är bra, om man tar den för vad den är. Dungens fiol på Lasternas är vacker och många av texterna framkallar leenden. Dessutom är beatsen rätt och slätt feta. Om Timbuks nästa skiva är lika bra som Båtten och Himmelen kommer jag att kalla denna för mellanskiva, men den är fortfarande en stort stycke svensk hiphop. Inte strålande men fortfarande väldigt bra. Det är bara det att jag vill ha min Timbuktu rappandes om politik och fest.

Inte värt 180 spänn nu, men till våren, när turnén är igång och man kan festa utan att straffas med en förkyldning så kommer det att ha varit värt det.
Dessutom bjuder Chords på vinterna utan tvekan bästa diss när han rappar Ta en vecka i Grekland som Hasse Backe.

Nu bär det av till bokrean.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vittsjö = Vittskövle??

Mellanskiva definitivt. Känner inte heller glädjen och saknar politiken. Det där med självklara hits vettefan. Ja tycker inte förra albumet hade mer än en. Sen tycker jag att karmakontot är rätt kass.

Anonym sa...

Är det bara jag som tycker att WDMFD fortfarande utklassar de andra? Där fanns det som blivit Timbuks framgångsrika kännetecken, gitarr-raegge-hip hopen i låtar som Gott Folk och Jag drar, och där fanns lekfullheten han senare saknat (titelspåret, alla vet mfl), och där fanns fler typer av beats, innan breakmecanix insett att man måste ha gitarr överallt. Är det bara jag?

Ståålröööf sa...

Jag förstår poängen i att ha en samhälslmedveten artist i Sverige.. jag menar varje generation måste ha en. Men fan Timbuk har jag aldrig gillat sådär värst.

Ståålröööf sa...

Nja, jag tycker nog inte Wiehe är bättre på något sätt, de är väl ungefär lika bra eller betydelsefulla eller nåt. Vad jag menar är att jag tycker att samtiden skildras snyggare av andra svenska artister. Timbuk ger mig inget, men det är kanske också en personlig preferens.